Strona główna

WESOŁYCH ŚWIĄT!

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia
składamy wszystkim życzenia
miłości i wszelkiego dobra.
Życzymy, by przy świątecznym stole
nie zabrakło miłości oraz rodzinnej atmosfery,
a Nowy Rok niósł ze sobą szczęście i pomyślność.
Niechaj świąteczny okres
będzie dla Wszystkich radosnym czasem,
spędzonym w gronie najbliższych osób,
 bez zmartwień i trosk życia codziennego!
Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku!
Dyrektor, Nauczycielki
oraz Pracownicy Administracyjni
Przedszkola Miejskiego nr 4 „Pod Kasztanem”

Wizyta w Księgarni „Ania”

Dzieci w naszym przedszkolu bardzo lubią wycieczki krajoznawcze oraz poznawanie środowiska lokalnego. W grudniu, pomimo mnóstwa zajęć, imprez i występów, znaleźliśmy czas, aby rozwijać swoje zainteresowania czytelnicze.

 

  

Właściciel z zaprzyjaźnionej Księgarni „Ania” zaprosił wszystkie grupy przedszkolne na odwiedziny i rozmowę. Okazało się, że ma wszystkie, interesujące dla dzieci, książki. Każdy mógł obejrzeć, poczytać oraz wymienić się swoimi wrażeniami!

 

Dziękujemy bardzo za zaproszenie!

 

Zabawa z Mikołajem

Wszyscy w przedszkolu już od listopada czekamy z niecierpliwością na przyjście Mikołaja z prezentami. Niezawodnie przychodzi i ma cały worek pięknych pakunków.

Po sesji zdjęciowej przy kominku rozpoczęła się wesoła zabawa z animatorem. Tańczyliśmy, śpiewaliśmy kolędy i pastorałki, uczestniczyliśmy w zabawach ruchowych.

Niezależnie od wieku, zainteresowań oraz samopoczucia- wszyscy uwielbiają bawić się i tańczyć w towarzystwie Mikołaja!

Spotkanie Pierniczkowe

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. Przedświąteczny czas wypełniony jest spotkaniami z najbliższymi. Atmosferę przygotowań czuć wszędzie, w każdej grupie, na każdym kroku. W naszym Przedszkolu wyraźnie było to widać, kiedy wszystkie grupy, choć nie w ten sam dzień, zaprosiły swoich Rodziców do wspólnego dekorowania!

   

Najczęściej zaczynaliśmy od dekorowania pierników, które dostaliśmy od Rady Rodziców. Pisaki, lukry, posypki i jadalne guziczki- wszystko było potrzebne i nie obowiązywała tu zasada „Im mniej tym lepiej”.

Grupa II robiła ogromny łańcuch z papieru kolorowego. Teraz mają go rozwieszonego przy suficie- zdobi całą salę!

Następnie był czas na ubieranie choinki. Tutaj też było dużo swobody w ilości dodatków.

Na koniec wszyscy usiedliśmy przy ubranej choince, bawiąc się wspólnie w różne zabawy, śpiewając kolędy i rozwiązując zagadki.

Szkoda, że Święta są tylko raz w roku! Już nie możemy się doczekać następnego spotkania!

Dziękujemy!

Święto Pluszowego Misia

Pluszowe misie, choć wydawać by się mogło, że to tylko dziecięca zabawka, często zostają z nami przez lata. Wielu z nas przedstawiło je nawet swoim dzieciom, aby nadal towarzyszyły maluchom, przytulały, wysłuchiwały dziecięcych sekretów i pomagały w spokojnym śnie.

Dlaczego pluszaki są tak ważne w rozwoju dziecka?

  • uczą odpowiedzialności i troski
  • pomagają przełamać lęki u dziecka
  • przytulanie misiów działa uspokajająco
  • wspierają budowanie relacji międzyludzkich
  • pobudzają wyobraźnię

Jakie są jego początki? W listopadzie 1902 roku prezydent Stanów Zjednoczonych Theodore “Teddy” Roosevelt podczas polowania ujrzał małego niedźwiedzia, który miał być przeznaczony na trofeum. Zlitował się nad zwierzęciem i kazał puścić je wolno. Wydarzenie zilustrował Clifford Berryman, a jego grafika opublikowana została w dzienniku “The Washington Post”. To właśnie ten rysunek stał się inspiracją dla Morrisa Mitchoma, który za specjalnym pozwoleniem prezydenta rozpoczął produkcję pluszowych misiów o nazwie Teddy. Miś zyskał ogromną popularność i do dzisiaj polski pluszowy miś, to dla mieszkańców zza oceanu „Teddy’s Bear”!

Misie mają u nas w sercu specjalne miejsce. Oprócz zagranicznych- Misia Puchatka, Paddingtona, jest kilku  rodzimych. „Dzieci lubią misie, misie lubią dzieci.” – tak śpiewa Miś Uszatek, który stworzony został przez poetę Czesława Janczarskiego oraz grafika i ilustratora Zbigniewa Rychlickiego. Początkowo był bohaterem opowiadań, które ukazywały się w miesięczniku „Miś”. Popularność zdobył jako serial animowany.

Miś Koralgol to postać stworzona przez francuską pisarkę Olgę Pouchine dla swojego syna. Tego misia pokochali wszyscy Polacy. Popularność zdobył jako bohater serialu lalkowego wyprodukowanego przez wytwórnię filmową Se-ma-for.

Kapral Wojtek był dzielnym misiem, a raczej niedźwiedziem,  w polskim wojsku. Wojtek to syryjski niedźwiedź brunatny, który przez przypadek dołączył do żołnierzy 22. Kompanii Zaopatrywania Artylerii w 2. Korpusie Polskim dowodzonym przez gen. Władysława Andersa. Pośród opowieści o Wojtku jest również taka, jak to podczas działań pod Monte Cassino pomagał pozostałym żołnierzom w noszeniu ciężkich skrzyń z amunicją artyleryjską. Od tamtej pory symbolem 22. Kompanii stał się niedźwiedź z pociskiem w łapach.

Przede wszystkim jednak pluszowy Miś  jest przyjacielem, który zawsze pocieszy, zrozumie i wysłucha! Dlatego co roku obchodzimy go tak hucznie w naszym przedszkolu!

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa – prawa dziecka.

Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.

Polska może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci – UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt.

O tym, jak ważne są w naszym kraju prawa dziecka świadczy również fakt, iż zostały one uwzględnione w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

Dziecko powinno znać swoje prawa, rozumieć je i świadomie z nich korzystać. Państwo powinno traktować dziecko podmiotowo i bezwzględnie przestrzegać przysługujących mu praw. Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka nie jest wymierzone przeciwko rodzicom. Zarówno rodzice, opiekunowie jak i nauczyciele powinni mieć świadomość, że prawa dziecka nie kolidują z prawami dorosłych, lecz się uzupełniają.

W naszym Przedszkolu dbamy o to, żeby dzieci znały nie tylko swoje prawa, ale i obowiązki. Co roku przypominamy im o nich, realizując gry, zabawy i przeprowadzając zajęcia. 

Teatrzyk

Dziś w teatrze jest na scenie premierowe przedstawienie.
Kogut mruczy, kocur pieje, perukarka w głos się śmieje.

Mim dogania akustyka:  Tu na scenie głos zanika!

Montażysta trąca vipa:  Eeee, ta sztuka to jest lipa!

Kostiumolog do aktorki: Dziś na mieście straszne korki!

Dekorator do suflera: Czy kasjerka wolne wzięła?

Scenarzysta do aktora:  Niech pan łapie tego mola!

Nie czekając ani chwili wszyscy w pościg się rzucili.
Choreograf złapał młotek, pędząc, potknął się o fotel.

Rekwizytor chwycił miotłę: O… mam drania, już go zgniotłem!
Aktor machnął zamaszyście, nabił guza scenarzyście.
Klasnął w ręce:  Jest… złapałem!

Mol drgnął: Właśnie się wyspałem! To nie dramat, to groteska.
Teraz będę w szafie mieszkał. Muszę ćwiczyć swoją rolę.
W scenariuszu jestem molem.

Do naszego Przedszkola zawitały Owady. Na szczęście- nie takie prawdziwe, lecz aktorskie. Jak widać na zdjęciach zamieszczonych poniżej takie kolorowe dekoracje bardzo się dzieciom podobały i aktywnie uczestniczyły w przedstawieniu. I choć czasami chęć pomocy aktorom sprawiała, że ci byli przekrzykiwani, to już nie możemy się doczekać kolejnego spektaklu!

Święto Odzyskania Niepodległości

 “Co to jest Polska?”

                                 Czesław Janczarski 

– Co to jest Polska? – spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś i las, i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko, na tobą.
Polska – to miasto, strumień i rzeka,
i komin fabryczny, co dymi z daleka,
a nawet obłoki, gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole? Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie, i książka na stole.

 

Z okazji Święta Odzyskania Niepodległości w naszym Przedszkolu co roku odbywa się uroczyste przedstawienie. Dzieci ze wszystkich grup, aby uczcić ten dzień, ubierają się w kolory biało- czerwone. O 11.11 śpiewamy Hymn Polski- Mazurka Dąbrowskiego. Dla uczczenia tego święta jest również przygotowany apel.

W tym roku Grupa IV, pod kierownictwem swoich Wychowawczyń i w obecności zaproszonych Gości- Nauczycielek, Pracowników oraz Rodziców, wystąpiła z przepięknym przedstawieniem. Scenki teatralne, układy choreograficzne do wzruszających utworów oraz wiersze i piosenki o powyższej tematyce, pozwoliły nam uczcić ten dzień w wyjątkowy sposób. Niejednej osobie zakręciła się łza w oku. Takie spotkania przypominają nam, jak ważna jest Ojczyzna oraz z jakim poświęceniem naszych Przodków została nam Ona zwrócona.

Europejski Tydzień Kodowania

EU Code Week (Europejski Tydzień Kodowania) jest inicjatywą wspierającą rozwijanie umiejętności cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli, w tym – promującą programowanie.

W bieżącym roku 10. edycja tego wydarzenia odbywała się w dniach od 8 do 23 października 2022 r.

W ramach EU Code Week europejskie państwa biorą udział w rywalizacji, której celem jest zorganizowanie jak największej liczby wydarzeń promujących rozwój umiejętności cyfrowych, w tym w szczególności związanych z kodowaniem i programowaniem. To również doskonała okazja do poznania gier logicznych, grafiki komputerowej czy elementów robotyki.

W ubiegłym roku w Europejskim Tygodniu Kodowania wzięło udział ponad 4 mln uczestników z ponad 80 krajów z całego świata. Średni wiek uczestników wynosił 11 lat, a 88 % wydarzeń odbyło się w szkołach.

W tym roku nasze Przedszkole dołączyło do powyższej akcji, organizując w każdej grupie zabawy i gry, związane z kodowaniem. Poniżej znajdą Państwo zdjęcia oraz certyfikat, dokumentujący realizację tego wydarzenia!

 

#szkołapamięta

Już po raz czwarty została przeprowadzona akcja Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła pamięta”. Podobnie jak w ubiegłych latach szkoły i przedszkola upamiętniały ważne rocznice, wydarzenia i postacie historyczne oraz dzieliły się w mediach społecznościowych informacjami o zrealizowanych przedsięwzięciach z oznaczeniem #SzkołaPamięta.

W naszym Przedszkolu projekt został zrealizowany przez Grupę IV, czyli sześciolatki. Starszaki odwiedzały lokalne miejsca pamięci i poznawały związane z nimi historie, przygotowały gazetkę ścienną poświęconą postaci ważnej dla historii, przygotowały prace plastyczne nawiązujących do polskiej tradycji świąt zadusznych. Poszły też na wycieczkę patriotyczną, gdzie zapalały znicze pod ważnymi punktami pamięci historycznej.