TEMATY KOMPLEKSOWE NA MARZEC:

Zwierzęta z dżungli i sawanny

Zwierzęta naszych pól i lasów

Marcowa pogoda

Wiosenne przebudzenia

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

 

Przyroda

  • poznawanie, w sposób bezpośredni (zoo) lub pośredni (filmy, albumy):zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące, wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych
  • obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu
  • poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
  • poznawanie etapów rozwojowych, np. żaby, motyla.
  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.

Ziemia – planeta ludzi

  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa:
  • wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz
  • zabawy z globusem, np. zabawa Palcem po świecie.

Rozwój fizyczny

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
  • rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw.
  • nazywanie pokarmów koniecznych do utrzymania zdrowia.

Procesy poznawcze

  • rozwiązywanie zagadek, rebusów
  • układanie zagadek
  • porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.
  • powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek
  • zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać
  • ocenianie wartości logicznej zdań (zdania prawdziwe, zdania fałszywe)
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.

Początkowa nauka czytania i pisania

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
  • poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku
  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.