TEMATY KOMPLEKSOWE NA STYCZEŃ:

Mijają dni, miesiące, lata

Zima i zwierzęta

Babcia i dziadek

Projekt: „Zabawki”

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

Rodzina. Więzi rodzinne:

  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami, przejmowanych od pokoleń;
  • określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym;
  • określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.);
  • dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie;
  • przedstawianie przygotowanego programu artystycznego dla dziadków z okazji ich świąt; wykonywanie upominków;
  • podawanie przybliżonych dat świąt rodziców i świąt dziadków;
  • wyrażanie uczuć względem członków rodziny (słowami, gestami, czynnościami);

Przyroda zimą:

  • pomaganie zwierzętom w przetrwaniu zimy- dokarmianie, dopajanie ptaków w karmnikach,
  • poznawanie przedstawicieli ptaków zimujących w Polsce (gile, jemiołuszki, wrony itp.), podawanie ich ptasich cech.

Ziemia- planeta ludzi. Świat bliski i świat daleki:

  • poznawanie ludzi różnych ras; określanie, skąd pochodzą, w jakich warunkach klimatycznych żyją;
  • poznawanie modelu kuli ziemskiej- globusa: wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz, zabawy z globusem;

Człowiek i technika

  • stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem;

Współdziałanie w grupie

  • poznawanie zasad zgodnego współdziałania (uzgadnianie planu działania, podział ról, wzajemna pomoc, tolerancja względem odmiennych pomysłów kolegów itp.).

Początkowa nauka czytania i pisania:

  • Słuch fonematyczny: tworzenie słów: rozpoczynających się, kończących się daną głoską i mających ją w środku, zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku, różnicowanie samogłosek i spółgłosek, wyodrębnianie ze słów głosek (w nagłosie, wygłosie, śródgłosie), układanie rymów do podanych słów;
  • Czytanie całościowe wyrazów- nazw obrazków (lub równoważników zdań);
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych;

Matematyka:

  • Organizacja czasu i przestrzeni: dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy, nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy, poznawanie kalendarza, jego roli w określaniu miesięcy i dni tygodnia.
  • Liczenie: posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • Klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innej cechy;
  • Pojęcie stałości liczby, równoliczność: dostrzeganie, że zmiana kolejności ustawienia nie zmienia liczby elementów;

 

INNE ATRAKCJE:

  • 7 stycznia: Uroczystość Dnia Babci i Dziadka- wystawienie Przedstawienia Jasełkowego;
  • 10 stycznia- Koncert muzyczny „KARNAWAŁOWE ZABAWY NA ŚNIEGU”- PUZON;
  • 18 stycznia- Planetarium